Nazwa forum

Forum dla uczniów klasy II A.


#1 2011-09-12 00:01:14

Foss

Administrator

Zarejestrowany: 2011-09-11
Posty: 7
Punktów :   

O co w tym chodzi?

RPG to skrót od angielskiego Role-Playing Game, co tłumaczymy na "gra fabularna". Są to gry, w których narrator opisuje świat: miejsce, czas, otoczenie; natomiast gracze sterują swoimi postaciami. Rzuty kośćmi bądź "widzi mi się" narratora decyduje o efekcie tych działań. Gry te powstały w drugiej połowie dwudziestego wieku. Dzisiaj są one mylone z grami cRPG (grami komputerowymi na podstawie gier RPG).
Czym są gry PBF? PBF to skrót od "Play by forum", czyli jest to nic innego jak tekstowa gra forumowa, w tym wypadku "forumowy RPG". Tutaj nie spotykamy się na żywo, nie opowiadamy, a piszemy. PBF na pierwszy rzut oka może przypominać opowiadanie tworzone przez więcej niż jedną osobę. W rzeczywistości jednak to narrator tworzy wszystko, a gracze jedynie odgrywają swoje postacie, co jest niezwykle ekscytujące zarówno dla graczy jak i narratora.

***


Co zrobić, aby dołączyć do gry?
Poczytaj inne sesje na forum, abyś miał pojęcia, co i jak. Kiedy jesteś zdecydowany, że chcesz dołączyć, przejrzyj sesje, które czekają na graczy. Jedne będzie w klimacie XXI wieku, inne fantasy, jeszcze inne SF. Od Ciebie zależy, jaki wybierzesz.
Kiedy wybierzesz sesję, do której chcesz dołączyć, stwórz kartę postaci, według zamieszczonego wzoru. Będziesz musiał tam wpisać imię swojej postaci, historię, wygląd itp. itd. Zastanów się dobrze, kogo tworzysz, bo wszystkie aspekty są powiązane: ktoś, kto całe życie zabijał i kradł, nie stanie się nagle prawy i sprawiedliwy (owszem, takie sytuacje mogą mieć miejsce, ale musisz zdawać sobie z nich sprawę - historia postaci wpływa na Twoją grę!).
Kiedy przygotujemy kartę postaci, wysyłamy ją jako odpowiedź w wątku i czekamy na akceptację. Potem czekamy na post narratora.

***


Kilka porad do sesji:
* Narrator ma zawsze rację.
* Staraj się zaskakiwać narratora, a będzie patrzył na Ciebie przymilnym okiem. Nie bądź marionetką. Kiedy walczysz z potworem, staraj się przechytrzyć wszystkich.
* Nie steruj postaciami innym niż Twoja. Nie jesteś żadnym bóstwem. Kiedy rzucasz monetą, to narrator decyduje, co wypadnie - orzeł czy reszka.
* Kiedy wyjeżdżasz na parę dni, poinformuj wcześniej narratora.
* Kiedy gra nudzi Cię - chciałbyś więcej akcji bądź fabuły - napisz do narratora.
* Jeżeli planujesz porzucić grę, powiedz o tym narratorowi, a może ktoś inny będzie chciał dalej prowadzić Twoją postać.

***


Kilka pojęć, które musisz znać:
Arbeit - Cel gry, zadanie, którego nie można odrzucić.
Bajarz - patrz: GM
BG - Bohater Gracza, postać Twoja i innych graczy
BN - Bohater Niezależny, sterowany przez GM'a
Damage - Obrażenia, wartość ataku.
DM - skrót od Dungeon Master, patrz: GM
Dungeon Master - po polsku "Mistrz Podziemi", patrz: GM
Game Master - patrz: GM
GM - Skrót od "Game Master", co oznacza Mistrza Gry. Tak w grach RPG nazywa się narrator. To on prowadzi scenariusz, to on decyduje o wszystkim, to on steruje bohaterami niezależnymi.
Level - poziom postaci, zwykle obliczany na podstawie doświadczenia (Zabite potwory, wykonane misje itd)
MG - patrz: GM
Mistrz Gry - patrz: GM
Mistrz Podziemi - patrz: MP
Miś - osoba po raz pierwszy biorąca udział w sesji.
MP - patrz: GM
NPC - "Non–Player Character", tłumaczy się na Bohatera Niezależnego, osoba sterowana przez GM'a.
Quest - Misja, zadanie.
Sesja - Rozgrywka, kampania w RPG.
Skill - umiejętność.
Spel - zaklęcie.
Staty - Parametry naszej postaci, zwykle składa się na to siła, inteligencja, charyzma itd.

***


A co jeśli postanowię poprowadzić własną sesję?
Jest to wyższa szkoła jazdy. O tyle, o ile aby być graczem wystarczą chęci, to aby GM'ować trzeba jeszcze mieć talent i doświadczenie. Osoba, która chce prowadzić sesję, musi mieć na nią nie tylko pomysł i czas, aby przygotować materiały, ale musi także posiadać spory zasób słownictwa. Osoby, które nie mają problemu z budowaniem długich zdań, będą sobie lepiej radziły niż osoby, które nie potrafią sklepać zdania po polsku.
Jeśli uważasz, że nie jest to dla Ciebie przeszkoda, to zapraszam do czytania dalszej części mego poradnika.

Pomysł! - bez wątpienia najważniejsza koncepcja naszej sesji. Owszem, są sesje improwizowane, ale nie polecam ich, bo zwykle kończą się klęską, chyba że GM prowadził już dwieście różnych sesji, ma w głowie miliony scenariuszy, a gracze są doświadczeni. W Twoim wypadku jednak najłatwiej jest wymyślić główny wątek i rozplanować wszystko. Natchnienie może spłynąć podczas czytania książki, oglądania filmu czy grania w jakąś grę. Sesja może w świecie Harrego Pottera, Tolkiena, Star Warsa Muminków, Pokemonów czy Shreka. Wszystko zależy od Twojej wyobraźni. Najważniejsze jest jednak to, abyś wiedział, co i jak.

Mapa świata. Narysuj, gdzie są Twoje postacie i co znajduje się w koło. Do tego potrzebna Ci będzie ołówek i kartka A5 (polecam kartki w kratkę) albo program ku temu stworzony np. kartograf. Gdybyś chciał stworzyć mapę własnoręcznie bardziej ambitną niż na kartce A5 wyrwanej z zeszytu, to w Necie są setki poradników jak tego dokonać.

Mechanika. Kto zada jakie DMG? Czy bohaterom uda się przejść niezauważalnie obok smoka? To wszystko rozwiązuje mechanika. Najprościej jest podejść pod jakiś gotowy system bądź mechanikę olać całkowicie (Storytelling - narrator ocenia jak bardzo gracz stara się opisać swoje działanie i na tej podstawie ocenia, czy mu się ono udało), jednak możesz także rozpisać własną mechanikę, co wymaga trochę pracy.

Klimat. W Twojej sesji musi panować klimat. Nie pisz graczom "widzicie smoka na dwudziestym poziomie, musicie go zabić", tylko "nagle dostrzegacie ogromną, skrzydlatą bestię, która przypomina Wam smoki, jakie widzieliście na obrazach w świątyni bogini ognia. Przygląda się ona Wam ciekawie w każdej chwili gotowa do ataku". Pozwól graczom samym decydować, kogo chcą zabić, a kogo nie. Niech bohaterowie nie dzielą się na dobrych i złych. Odgrywaj postacie. Opisuj je. Zaskakuj graczy. Kiedy opisujesz kobietę, nie pisz "chcesz iść z nią do łóżka". Opisz jej wyglad. To gracz zdecyduje, co chce z nią zrobić, a jeżeli parę razy powrócisz do tematu jej biustu, to gracz sam zabraknie, żeby jego postać w końcu pobawiła się sterczącymi różowymi sutkami.
Pamiętaj, aby wziąć pod uwagę wiek i oczekiwania graczy. Młodsi i energicznie gracze będą chcieli dużo zabijać, co nie znaczy, że każde spotkanie ma potrwać jeden cios i co post, to zabijasz innego boss'a. Buduj napięcie, jednak pamiętaj, aby była dynamika. Gracze dojrzalsi mogą chcieć próbować sesji fabularnych, kryminałów. Jedni i drudzy potrzebują urozmaiceń i znudzą się, jeżeli sesja będzie monotonna. Akcję mieszaj z fabułą, strach z humorem.
Rób notatki z sesji, gdyż możesz zapomnieć o jakimś istotnym szczególe. Nigdy nie odpisuj na szybko i patrz dwa razy, co wysyłasz, bo masz walnąć gapę.




Poradnik kolegi z innego forum


http://img827.imageshack.us/img827/702/dffcz.jpg
http://img703.imageshack.us/img703/5397/dfsfh.jpg
Set I

"Depression Set"
Kliknij tutaj by posłuchać

Stet II

"Set of Diamond Light"
Kliknij tutaj by posłuchać

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.bachata.pun.pl www.biotechnologiakul.pun.pl www.mototeamlct.pun.pl www.ligabiznesu.pun.pl www.ntsd.pun.pl